top of page
_24A1538 web.JPG
Børnehuset Troldehøj er godkendt af Morsø Kommune som privat daginstitution, og Morsø Kommune fører derfor også tilsyn med Børnehuset Troldehøj

Tilsyn

 

Link til seneste tilsyn 12.05.2025

 


Anmeldt pædagogisk tilsyn i Troldehøj børnehus.
Mandag D. 12-05-2025.

Deltagere: Afdelingsleder Chenette Kjær Pedersen og Tilsynsførende Gitte Mikkelsen
Daginstitution
Institutionens navn: Troldehøj
Adresse: Friskolevej 3, 7950 Erslev.
Telefonnr.: 97740588
Mailadresse: mail@bjergby-friskole.dk
Åbningstid: Mandag-torsdag 6,00-16.45 og fredag 6,00-15,45
Børn og personale
Børn 0-3 år: 18 børn.
Børn 3-6 år: 15 børn.
Flersprogede børn: 3 børn.

 

FRA TILSYNSRAPPORTEN 12-05-2025: 
Det sidste års tid har børnehuset arbejdet på at blive en del af ”Grønne spirer”, hvilket understøtter den store værdi, børnehuset ligger i børns udeliv samt leg med læring i naturen.

 

Grønne Spirer fokuserer på udeliv, natur og miljø, samt en grøn og sund hverdagskultur i institutionerne. Den styrkede pædagogiske læreplan er en central del af Grønne Spirers arbejde. Trivsel og leg er i højsædet, og der er stor fokus på at flytte læringsmiljøerne udenfor. Der har været 2 personale afsted på kursus, som efterfølgende har ført de nye erfaringer, inspiration og faglig viden videre til resten af personalegruppen. Børnehuset har nu opfyldt Grønne spirers kriterier for at få det grønne flag i institutionen. Flaget er et symbol og en anerkendelse for, at personalet bringer børn og pædagogikken
tættere på naturen. Fredag d. 16. maj 2025, skal flaget hejses med fest og deltagelse af børn, forældre og Morsø kommunes borgmester. Der er også sendt en invitation ud til øens øvrige private daginstitutioner.


Ved sidste tilsyn omhandlede Troldehøjs udviklingsplan de pædagogiske rammer omkring spisesituationer med dialog, læring, ro og nærvær i fokus.
 

Et af opmærksomhedspunkterne har været forberedelserne inden måltidernes start. Der har været øje for fordeling af børn, klargøring at mad samt børnenes deltagelse. Disse tiltag ses også på observationsdagen. Hvert bord har sine egne fade med mad, hvilket giver ro for tilstedeværelse fra personalet side. Børnenes deltagelse i at gøre klar og finde drikkedunke, spore børnene ind på det kommende skift fra leg til måltid. Også under måltidet bringes børnene i spil, ” Vil du sende maden videre til X, jeg kan se, han ikke har fået endnu”. Børnenes stemme har været i fokus, med blik for medbestemmelse af mad, og i vuggestuen bruges der tegn til tale. Dette for at give de yngste et sprog for at være tørstig, bede om mere mad eller
give tegn for at være færdig. Det opleves, at de voksne er gode til at lytte og handle på børnenes tegn og lyde. Til personalemøde har der været en fælles dialog om emnet. Dette i forhold til, at hvert enkelt personale bidrager med sine egne normer omkring måltiderne. Disse normer er meget forskellige, og der er forskel på privat og professionel praktisering. Dialogen havde samtidig fokus på, at det også er legalt, og være nysgerrig, samt undrende overfor hinandens praksis.
Ledelsen fortæller, at der ved personalets sidste PLV (Pædagogisk læringsmiljøvurdering) var en lille bemærkning i forhold til arbejdspres. Dette reagerede ledelsen på ved at være undersøgende i personalegruppen. Det gav anledning til et nyt tiltag ved personalemøderne, hvor ledelsen er nysgerrig på hvert enkelt personales trivsel. Her forsøges der at skabe et tillidsfuldt rum og en åben dialog om, hvad der går godt, og hvad der eventuelt udfordrer i forbindelse med arbejdspladsen. Der tales godt om tiltaget, og det øget fokus på personalets trivsel.

 

Observationsramme for trivsel og læring med udgangspunkt i de 6 læreplanstemaer og det pædagogiske grundlag. På observationsdagen kommer følgende til udtryk fra observationer og dialog med ledelsen.
 

På observationsdagen viser vejret sig fra sin gode side, hvilket gør, at alle børnehusets børn befinder sig udenfor. Troldehøj bruger så meget tid som muligt ude i naturen. Dette kan både være på husets legeplads eller i det omkringliggende nærmiljø. Børnehuset er fordelt på de to legepladser, som henholdsvis er til vuggestuen og børnehaven. Børnene bliver afleveret udenfor, hvilket de voksne giver både tid og opmærksomhed. Der tages imod barnet med navn og nysgerrighed, f.eks. ved ”Hej X, hvor er det dejligt, at du vil komme og lege i dag” eller ”Se X, dine venner har ventet på, at du kom for at lege
med dem”. Det observeres, at børnene er fordelt i små legegrupper rundt på vuggestuens legeplads. Personalet har et godt overblik i forhold til, hvordan de fordeler sig. Nogle børn viser interesse for en sansegynge, og nysgerrigheden smittes videre til flere børn. Her er et personale hurtig til at møde børnene med en positiv guidning, så alle kan være med. Hun hjælper børnene med at fordele sig, så nogen sidder i gyngen, mens andre skubber. På denne måde får hun givet børnene en positiv leg samt erfaringer i at være flere sammen om en aktivitet.

 

Til formiddagsmaden er det tydeligt i begge afdelinger, at der siden sidste tilsyn har været ekstra fokus på spisesituationerne. Børnene viser genkendelse i forhold til, hvor deres plads er, og en håndsrækning gives til de yngste børn. Der er en rolig stemning, og der sidder en voksen ved hvert bord, hvilket giver en nærværende atmosfære i spisesituationen. Der snakkes med børnene ved bordet om dagens program, og det, som børnene inviterer ind til. Personalet er nysgerrig på, hvad barnet har på hjertet, og den voksne understøtter og udvider samtalen ud fra, hvad barnet er optaget af. Der opleves generelt
i hele huset et personale, som har et stort kendskab til børnene, og giver sig tid i dialogen. Der mærkes en relation, som breder sig til kendskab om familie, kæledyr og barnets generelle livssituation. Under spisning er der også fokus på at være selvhjulpen og hjælpe sine venner. Børnene er aktive i forhold til at finde  
drikkedunke frem og hjælpe før og under måltidet. F.eks. ved, at børn sender mad videre til sidemanden.
 

I løbet af formiddagen ses der en god balance i forhold til voksenstyrede aktiviteter og børneinitierede lege. Børnehuset er på observationsdagen optaget af at gøre klar til flaghejsnings-fest fredag i samme uge. Det er denne fredag, at børnehuset modtager Det grønne spirer flag, hvilket børnehuset har været meget optaget af. Der er små projekter, som skal gøres klar og laves færdig, inden den store dag. Det er muligt for det enkelte barn at deltage i det, de er nysgerrige på. Barnet kan gå til og fra den frie leg og aktiviteter, som f.eks. maling af kommende insekthoteller, søgen efter insekter i jorden, save, mm.
 

Der observeres en høj grad af deltagelsesmuligheder for børnene. Dette grundet medinddragelse fra personalets side i dagligdagens aktiviteter. Der gives tid til, at børnene kan deltage på deres præmisser, hvilket understøtter barnets medejerskab, og giver barnet en større tro på egne evner. På observationsdagen har børnene mulighed for at hjælpe med at save, lave bænke, køre sand og gøre bål sted klar til brug. I vuggestuen ser man f.eks. nogle meget stolte børn. De har savet papruller over, som børnehaven skal bruge til insekthoteller. De får lov til at styre saven sammen med personalet, og går med, da det skal afleveres til børnehaven. I børnehaven er der mange frivillige hænder, som gerne vil hjælpe med at køre sand til bål stedet. Børnene bliver begge steder mødt af voksne, som udviser anerkendelse og begejstring for de savede papruller, og kommer med anerkendende tilråb, når barnet fylder trillebøren med sand. Rundt i begge afdelinger ses der små spire projekter, som børnene selv har lavet. Alle kan nu følge med i spiringsprocessen, da hvert barn har sit eget billede og navn ved sin plante.

 

I børnehaven har man forsøgt at vise processen på flere måder. Der er plantet i en beholder, men også i en pose, som hænger i vinduet. På denne måde kan frøets spiring både ses på vejen op igennem jorden og oppe fra jordens overflade.
 

I børnehaven er der kommet nye legehuse, hvilket er til stor glæde for både børn og voksne. Der tales om ønsker i forhold til udviklingen af legepladsen, med både personalet og ledelse. Her gives der et fokus på b.la. lege- og læringsmiljøer i forhold til det udendørs område, som børnehaven har. Hvilke muligheder børnene har nu, og hvordan dette kunne optimeres, både i forhold til de faste og foranderlige miljøer. Det gav anledning til, at dette område også kobles på børnehusets udviklingsfokus.
Ved siden af arbejdet med naturen og Grønne spirer, skal børnehuset i gang med et emne omkring krop og bevægelse. Hver gruppe arbejder med emner ud fra udvikling og alder, og byder f.eks. på yoga historier. Emnet er en opstart til den store cirkusforestilling, som er en årlig begivenhed i huset.

 

Evalueringskultur (SMTTE, dokumentation…)
Ledelsen bruger ofte personalemøderne som et led i evalueringskulturen. Her bliver der f.eks. fulgt op på emner og arbejdsgange, som er i huset. Ledelsen er meget bevidste om, at give tid til planlægning, dialog og evaluering i forhold til emner, arbejdsgange og andre pædagogiske opgaver. Der ses rundt i huset dokumentation for de pædagogiske emner, som hver enkelt gruppe arbejder med.

 

Der er børnenes egne fremstillede kreative produkter, som findes både i de indendørs- og de udendørsmiljøer.
 

Børnehuset har en god systematik i forhold til, at tænke læreplanstemaer ind i den daglige praksis. Der observeres læreplansblomster og SMTTE-modeller rundt ved de forskellige grupper, som et aktivt planlægnings- og evalueringsredskab.
I forbindelse med, at huset er blevet tildelt ”Det grønne flag”, skal børnehuset have Grønne Spirer flaghejsning. Her er der lavet en læreplansblomst over, hvordan læreplanstemaerne spiller en stor rolle i dagens forskellige elementer. Et andet eksempel er i forhold til husets nye bål sted på vuggestuens legeplads. Her har personalet lavet en SMTTE over tilblivelse af bål stedet. I SMTTEN er der blandt andet pædagogiske overvejelser i forhold til, hvad bål stedet kan give børnene, samt en opmærksomhed i forhold til at opfylde krav i Morsø kommunes sikkerhedspolitik. Blandt andet har personalet fået lavet en t-shirt, som den bålansvarlige skal have på. Dette for at tydeliggøre, hvem der er ansvarlig for bålet, og som under ingen omstændigheder forlader den tændte bål. Vedkommende går forrest i forhold til at lære børnene, hvordan man begår sig omkring et bål, og hvilke regler det bære med sig. Der er også et signal at sende til forældrene, og gøre dem opmærksom på rollen som bålansvarlig. Udviklingsplan og aftaler. Der skal arbejdes med flg. emner/tematikker: Til dialogmødet med ledelsen blev det besluttet, at børnehusets udviklingsplan den kommende tid handler om barnets sproglige udvikling. Udviklingsplanen er gældende for både vuggestue og børnehave, men tilrettelægges efter børnegruppens udviklingsniveau.
Der skal være fokus på, hvordan personalet kan skabe sprogstimulering for den enkelte børnegruppe, med fokus for barnets zone for nærmeste udvikling. Der skal også være et fokus i forhold til deres udendørs lege- og læringsmiljøer. Hvordan får man skabt sprogstimulering og udviklende leg i de stationære og de foranderlige miljøer, som kan findes på ture i nærområdet, og især på børnehusets legepladser.

 

Dato for indsendelse af SMTTE: Senest uge 24, 2025
Dato for indsendelse af evaluering: Senest uge 40, 2025

 

I forhold til brandøvelse plejer dette at foregå uden lyd fra brandalarmen. Brandalarmen bliver altid testet med lyd i weekenden, når der ikke er børn i huset. Der er en dialog med ledelsen omkring vigtigheden af, at både børn og personale kender lyden. Fra ledelsens side er valget taget, da flere børn, især de yngste, kan blive bange for lyden. Der snakkes om planlægning og forberedelse, inden brandøvelsen finder sted. Et emne om brand og brandmænd kunne være et redskab i forberedelsen. En snak om, hvad lyden betyder, og at den er der for at hjælpe. Der kan for børnehavebørnene også ligge en læring i at kende lyden og vide, hvad man skal, når den kommer. Efter dialog med Helle Seerup Christensen, er det bestemt, at en brandøvelse består af en udførelse af husets beredskabsplan. Ifølge kommunens sikkerhedspolitik, skal både børn og voksne kende til proceduren.
 

I morsøkommunes sikkerhedspolitik står følgende:
Brandevakueringsplanen skal hænge synligt på tilgængelige steder i institutionen.
Planen skal som minimum indeholde proceduren for, hvordan man som medarbejder forholder sig, når
der opstår brand, herunder retningslinjer for, hvordan man ved evakuering sikrer sig, at alle børn kommer ud af institutionen.
Mindst én gang årligt skal der gennemføres brandevakueringsøvelse for at sikre, at alle børn og medarbejdere kender til proceduren.

 

Det anbefales, at brandinspektøren kontaktes årligt for gennemgang af institutionens evakueringsplan – anvisninger fra brandinspektøren skal følges. Derfor skal huset gennemgå en brandøvelse ud fra ovenstående, i løbet af den kommende tid.

​​

bottom of page