top of page

Undervisningsmiljøvurdering

Undervisningsmiljøvurdering 2025
Antal elever i undersøgelsen: 52
Undersøgelsen er lavet i april 2025

Spørgsmål og metode:
Eleverne har svaret på et spørgeskema med spørgsmål om deres trivsel i skolen, smerte i
mave/hoved, tryghed i fællesskabet, inddragelse i undervisningen, deres forhold til
lærerne, skolens fysiske rammer, støj, toiletforhold og mobning.
Spørgsmålene ligger tæt op ad spørgsmålene fra Folkeskolens Nationale Trivselsmåling,
tilpasset vores skole.
Eleverne i de yngste klasser besvarede spørgeskemaet sammen med deres lærere i
mindre grupper, så vi var sikre på, at eleverne havde forstået spørgsmålet.
De ældre elever besvarede spørgeskemaet i klassen, efter deres klasselærer havde
introduceret til spørgsmålene.

Resultater og handlemuligheder:
Efter optælling er resultaterne blevet drøftet i lærergruppen, og flere lærere har
efterfølgende spurgt deres elever om uddybning af deres svar. Fx på hvilken måde
toiletterne ikke opleves rene og pæne.
0.-3. klasse.
Generelt var eleverne meget tilfreds med skolen, deres klasse, deres lærere og indholdet
af skoledagen. Fx svarer 87 % af eleverne, at de er glade for deres lærere, og at de er
gode til at hjælpe dem. 83 % angiver, at de tit eller nogle gange er med til at bestemme,
hvad der sker i timerne.
Opmærksomhedspunkter i de yngste klasser er:
Ca. halvdelen af eleverne føler sig alene i skolen tit eller ofte. Dette giver anledning til at
tænke over hvordan vi hjælper eleverne med at have nogen at lege med/være sammen
med, dette gælder nok især i pauserne.
Vi hæftede os også ved, at ca. halvdelen af eleverne har ondt i hoved og/eller mave tit
eller ofte. Dette vil vi drøfte med forældrene til skole-hjemsamtalerne.
73 % af eleverne svarer, at de bliver drillet tit eller ofte, og dette er vi meget
opmærksomme på. Det betoner vigtigheden af synlige og tydelige voksne, der hjælper

eleverne med at være sammen på gode måder og hjælper med at løse de konflikter, der
måtte opstå.
4.-9. klasse.
Generelt er eleverne i de ældre klasser også positive overfor skolen, kammeraterne og det
faglige indhold/læring og pauserne. Der er meget få elever (7 %), der svarer at de er
blevet mobbet i dette skoleår. 14 % erkender, at de har været med til at mobbe en gang i
mellem i dette skoleår. 70 % er tilfredse med udeområderne.
Opmærksomhedspunkterne for de ældste klasser er:
Larm og uro: 24 % af eleverne svarer, at lærerne sjældent eller aldrig kan få ro i klassen,
hvis der er larm. Vi har i foråret haft fokus på adfærd, støj og afbrydelser i en bestemt
kasse, og ved en fælles indsats og inddragelse af forældre oplever vi også, at der er sket
en bedring.
24 % af eleverne svarer, at de altid eller for det meste er bange for at blive til grin i skolen.
Dette tager vi meget alvorligt, og det betyder, at vi vil have ekstra fokus på omgangstone
og kommentarer mellem eleverne. Det er vigtigt for os, at alle føler sig trygge på Bjergby
friskole.
Mellem 15 og 25 % af eleverne angiver, at de har ondt i hovedet og/eller maven ofte. Dette
vil vi drøfte med forældrene til skole-hjemsamtalerne. En elev angiver, at det er sult.
Omkring toiletterne svarer 48 % af eleverne, at de er uenige eller helt uenig i, at toiletterne
er rene og pæne. Vi har efterfølgende været opsøgende på, hvordan og hvor problemerne
er. Der er udfordringer med edderkoppespind, elever, der ikke skyller efter sig, papir
og/eller tis på gulvet. Om morgenen er toiletterne rengjort, og vi har ikke løbende
rengøring i løbet af dagen.
Vi vil fordele toiletterne mellem klasserne næste skoleår, så vi i højere grad kan sætte ind
med vejledning, hvis en bestemt elevgruppe ikke benytter toilettet hensigtsmæssigt.

Konklusion
Generelt er undervisningsmiljøet på Bjergby Friskole godt.
Der er nogle punkter, vi skal have fokus på i den næste periode:
- Følelsen af at være alene
- Frygt for at blive til grin/drillet
- Ondt i mave og hoved
- Toiletter og hygiejne

/udarbejdet af Linda Hornstrup

bottom of page