Bjergby Friskole
![_24A1363 web.JPG](https://static.wixstatic.com/media/c40823_859b6383011b47c687835ce0b7b6c61e~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_476,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/_24A1363%20web_JPG.jpg)
Fokuspunkter og evaluering
De frie skoler skal både evaluere elevernes udbytte af undervisningen og skolens samlede undervisning, derfor har vi på Bjergby Friskole hvert år nogle fokuspunkter, som vi fokuserer særligt på i forhold til vores evaluering. Fokuspunkterne gælder for hele skolen og kan være både faglige og sociale samt en vigtig del i forhold til elevernes dannelsesudvikling.
FOKUSPUNKTER FOR SKOLEÅRET 2024/25
Vores fokusområde for skoleåret 2024/2025 er de gode fællesskaber. Fællesskaber er et nødvendigt grundlag for børn og unges udvikling, trivsel og læring. Gennem fællesskabsfremmende aktiviteter vil vi stille skarpt på både det store skolefællesskab, de mindre fællesskaber, såsom klassefællesskabet og de mindste fællesskaber, såsom skolevenner og legerelationer.
I løbet af en dagligdag indgår vi i flere forskellige fællesskaber, både faglige og sociale. Børnene skal gennem samtaler og erfaring gøres bevidste om deres eget bidrag til disse.
I forhold til det faglige fællesskab ønsker vi, at børnene ikke kun skal tage ansvar for egenlæring, men også tage ansvar for andres. – Med dette mener vi, at vi vil sætte fokus på hvordan man kan give plads til andre i læringssituationer.
I forhold til de sociale fællesskaber vil vi sætte fokus på rummelighed, respekt og sprog. Også her skal børnene gøres bevidste om, at de har et ansvar for at alle føler sig som en ligeværdig del af fællesskabet.
I løbet af året vil vi:
· Have skolevenner på tværs af årgangene.
· Have venskabsklasser som vil lave forskellige fælles aktiviteter.
· I lærergruppen sætte samlende aktiviteter i gang i frikvartererne.
· Have et fast punkt på dagsordenen på lærermøderne, hvor vi taler om børnenes omgang med hinanden.
· Lave teater med hele skolen.
· Tage på lejrtur med hele skolen.
· Tage på lejrtur i klassefællesskabet.
· Invitere gæstelærere eller studerende fra et nærliggende seminarium til en teambuildingdag.
· Afsætte en ”klassens time” på alle klassetrin mindst en gang pr. mdr. hvor vi taler om gode oplevelser i fællesskabet, samt den enkeltes bidrag til det fælles.
· Tage på fælles udflugt.
· Opfordre elevrådet til at planlægge fællesskabsfremmende aktiviteter som f.eks. motionsdagen.
Evalueringen foregår løbende i løbet skoleåret.